Elulugu
Dalí sündis Prantsuse piiri lähedal asuvas Figueresi linnas
11.mail, 1904. Tema isa Salvador Dalí i Cusí oli advokaat ja notar, kelle
rangele kasvatusstiilile vastandus tema naine Felipa Domenech Ferrés. Just Dalí
ema oli see, kes poja kunstikatsetusi julgustas. Dalí oli peres teine laps,
kuid tema samuti Salvadori nime kandnud vend suri enne Dalí sündi. Kolm aastat
noorem õde Ana María kirjutas aga 1949. aastal oma vennast raamatu.
1916. aastal, kui Dalí koos kohaliku kunstniku Ramon
Pichot’ga suvepuhkust veetis, avastas ta enda jaoks moodsa kunsti. Järgmisel
aastal korraldas Dalí isa poja söejoonistustest koduse näituse. Esimene avalik
näitus toimus 1919. aastal Figuerese teatris.Veebruaris 1921 suri Dalí ema
rinnavähki. Salvador oli siis 16-aastane ning on hiljem sündmust kirjeldanud
kui oma elu suurimat vapustust. Dalí isa abiellus hiljem oma naise õega. Kuna
Dalí hindas oma tädi väga, ei olnud sündmuste selline käik talle vastumeelne.
Madrid ja Pariis
1922. aastal kolis Dalí Madridi ja asus õppima kaunite
kunstide koolis nimega Academia de San Fernando. Juba siis äratas Dalí
tähelepanu ekstsentriku ja dändina. Tal olid pikad juuksed ja põskhabe. Ta
kandis mantleid, sukki ja põlvpükse, püüdes järele aimata 19. sajandi inglise
esteete. Madridis sõbrunes ta teiste hulgas ka Pepín Bello, Luis Buñueli ja
Federico García Lorcaga.
Kõige enam pälvisid kaasõpilaste seas tähelepanu siiski Dalí
kubismist inspireeritud maalid. Tol ajal oli kubistlik liikumine Dalí jaoks
ilmselt veel segane, sest Madridis ei tegutsenud ühtki seda stiili viljelevat
kunstnikku ning Dalí teadmised pärinesid ajaleheartiklitest. Dalí
eksperimenteeris ka dadaismiga ning see kunstivool mõjutas ta loomingut kogu
elu.
1926. aastal visati ta vahetult enne lõpueksameid
Akadeemiast välja, süüdistatuna rahutuste õhutamises. Samal aastal maalis ta
realistliku teose "Leivakorv", mis annab tunnistust Dalí
suurepärastest joonistamisoskustest. 1926. aastal külastas Dalí esmakordselt
Pariisi ja kohtus Pablo Picassoga, keda ta jumaldas. Picasso oli juba kunstnik
Joan Miró käest Dalí kohta kiidusõnu kuulnud. Järgnevatel aastatel maalis Dalí
mitmeid teoseid, kus võib märgata Picasso ja Miró mõjutusi.
Juba 1920. aastatel võis Dalí töödes märgata jooni, mis jäid
domineerivaks läbi tema loomingu. Dalí kombineeris kunstistiile klassikalisest
maalist modernse avangardismini. Vanadest autoritest mõjutasid teda Raphael,
Bronzino, Francisco de Zurbarán, Jan Vermeer van Delft ja Diego Velázquez. 17.
sajandi Hispaania kunstniku Diego Velázquezi eeskujul kasvatas Dalí endale
suurejoonilised vuntsid, mis jäid tema lahutamatuks osaks kuni elu lõpuni.
Sürrealism
1929. aastal tegi Dalí koostööd sürrealismi viljeleva
režissööri Luis Buñueliga, mille tulemusel valmis lühifilm "Un Chien
Andalou" ("Andaluusia koer"). Samal aastal kohtus Dalí oma muusa
Galaga. Dalíst 10 aastat vanemast naisest, kelle pärisnimi oli Elena Ivanovna
Diakonova, sai hiljem Dalí abikaasa. 1929. aastal olid Dalíl mitmed olulised
näitused ning ta liitus ametlikult Pariisis Montparnasse’i kvartalis tegutsenud
sürrealistide rühmitusega. Dalí looming oli juba sellele eelnenud kahel aastal
tugevate sürrealismi mõjutustega.
Samal ajal oli Dalí ja tema isa suhe sügavas kriisis. Isa ei
kiitnud heaks poja suhet Galaga ning arvas, et sürrealistid avaldavad poja
moraalile halba mõju. Viimaseks piisaks sai teos "Jeesus Kristuse püha
süda", kuhu Dalí oli lisanud provokatiivse lause: "Mõnikord ma
sülitan lõbu pärast oma ema portreele". Raevunud Don Salvador nõudis
pojalt avalikku vabandust. Dalí keeldus, kartes võib-olla sürrealistide
rühmitusest väljaviskamist. Seejärel lubas isa Dalí pärandusest ilma jätta ning
keelas tal jalga kodulinna tõsta.
1931. aastal maalis Dalí ühe oma kuulsamatest teostest
"Mälu püsivus", millel kujutas pehmeid, sulavaid taskukelli.
Üldlevinud tõlgenduse järgi sümboliseerivad painduvad kellad arusaama, mille
kohaselt aeg ei ole jäik ega ettemääratud.
Pärast viieaastast kooselu abiellusid Dalí ja Gala viimaks
1934. aastal. Samal aastal külastas Dalí esmakordselt USAd. Tema näitust New
Yorgis saatis suur edu. Kuigi suurem osa sürrealistidest toetas vasakpoolset
poliitikat, ei olnud Dalí kunsti ja poliitika vahelistes seostes väga kindel.
Sürrealistide juhtfiguur André Breton süüdistas Dalíd "uue ja
irratsionaalse Hitleri fenomeni" toetamises, kuid Dalí lükkas süüdistused
ümber. Dalí oli veendunud, et sürrealism saab eksisteerida ka apoliitilises
kontekstis ning keeldus selgesõnaliselt fašismi hukka mõistmast. 1934. aastal
visati Dalí sürrealistide rühmitusest välja. Selle peale vastas Dalí: "Mina
olengi sürrealism".
Dalí üks peamistest patroonidest oli Edward James. James
aitas Dalíl kunstimaailmas läbi lüüa, sest ostis paljusid tema teoseid ning
toetas teda kahe aasta jooksul rahaliselt. Nende koostöö tulemusel sündisid
kaks sürrealistliku liikumise ikoonilist teost: "Lobster Telephone"
ja "Mae West Lips Sofa".
1940. aastal kolisid Dalí ja Gala Teise maailmasõja eest
USAsse, kus elasid kaheksa aastat.
1942. aastal avaldas Dalí autobiograafia
"Salvador Dalí salajane elu".
1949 – 1989
Alates 1949. aastast oli Dalí elupaigaks taas Kataloonia.
Oma karjääri hilisemas faasis ei piirdunud Dalí vaid maalimisega vaid
eksperimenteeris mitmete uudsete tehnikatega. Näiteks oli ta üks esimesi, kes
kasutas kunstis hologramme ning mitmetes tema töödes võib näha optilisi
illusioone. Dalí oli huvitatud ka loodusteadustest ning matemaatikast ning
mitmetes tema teostes võib näha geomeetrilisi vorme.
Dalí teater ja muuseum Figuereses.
Lisaks optilistele illusioonidele ning teadusele mõjutas
Dalí hilisemat loomingut ka religioon. Tema pühendumus katoliiklusele kasvas.
Samuti inspireerisid Dalíd 1945. aastal toimunud Hiroshima katastroof ning
aatomiajastu algus. Dalí soovis ühendada kristlikku ikonograafiat ning
tuumafüüsikaga seonduvat materiaalset hävingut. Sellest ajast pärineb näiteks
teos "La Gare de Perpignan" (1965). 1960. aastatel alustas Dalí oma
kodulinnas Dalí-nimelise teatri ja muuseumi rajamist. Kuni 1974. aastani läks
sellesse projekti kogu tema energia. 1969. aastal kujundas Dalí Chupa Chupsi
logo ning aitas korraldada samal aastal Hispaanias toimunud Eurovisiooni
lauluvõistluse reklaamikampaaniat.
1980. aastal halvenes Dalí tervis järsult. Väidetavalt andis
Dalí peaaegu seniilne naine Gala mehele kokkusobimatuid ravimeid, mis
kahjustasid Dalí närvisüsteemi. 76-aastaselt oli Dalí armetus seisus ning tema
parem käsi värises tugevalt.
1982. aastal määrati Dalíle kuningas Juan Carlos I poolt
tiitel Marqués de Dalí de Púbol, mis andis Dalíle aadliseisuse. Algselt oli
tiitel olnud päritav, kuid Dalí palvel muudeti eeskirju. Oma tänutunde
väljendamiseks, kinkis Dalí kuningale joonistuse "Euroopa pea", mis
osutus Dalí kõige viimaseks tööks.
Gala suri 10. juunil 1982. Pärast naise surma kaotas Dalí
eluisu. Ta kolis Púboli lossi, mille oli Gala jaoks ostnud. 1984. aastal oli
Dalí magamistoas tulekahju. Arvati, et tegu võis olla ka enesetapukatsega.
Pärast seda vahejuhtumit viidi Dalí tagasi Figueresi. Elu viimased aastad
veetis ta endanimelises teater-muuseumis, kus Dalí sõbrad ja teised kunstnikud
tema eest hoolitsesid.
Väidetakse, et Dalí hooldajad sundisid meest tühjadele
lõuenditele oma allkirja kirjutama, et neid hiljem petuskeemides kasutada. Sel
põhjusel on kunstikaupmehed Dalí hilisemate tööde suhtes umbusklikud.
1988. aasta novembris viidi Dalí südamerikkega haiglasse,
kus teda külastas ka kuningas Juan Carlos. Dalí suri 23. jaanuaril 1989,
kuulates oma armastatud heliplaati "Tristan ja Isolde". Dalí on
maetud endanimelise teater-muuseumi krüpti. Hoone vastas on Sant Pere kirik,
kus toimusid nii Dalí ristimine ja esimene armulaud kui ka mehe matused. Dalí
sünnikodu on vaid kolme kvartali kaugusel. Dalí maalis kokku üle 1500 maali.
No comments:
Post a Comment