Aili Vint (aastani 1967 Aili Sarv; sündinud 25. aprillil
1941 Rakveres) on eesti maalikunstnik ja graafik. Ta lõpetas aastal 1958
Rakvere 1. Keskkooli, õppis aastatel 1962–1967 ERKI-s, lõpetas selle graafika
erialal. Ta töötas 1967–1968 kirjastuses Eesti Raamat kunstilise toimetajana,
1968–1970 kunstikombinaadis Ars reklaamikunstnikuna ja aastast 1992 Eesti
Kunstiakadeemia õppejõuna. Ta on aastast 1970 Kunstnike Liidu liige.
Aili Vindi loomingut läbivad neli liini. Nad kõik on seotud
meelelisusega ja teatud kindla tehnikaga:
*Guaššmaalid
* Meeleline graafika (söövitus)
*Lumivalgest paberist valgusskulptuurid
* Meremaalid
Valgusskulptuurid ei
leidnud toetust kunstikriitikute seas. Nii mõnigi kehitas õlgu: ” Ja Aili Vint
mängib paberirullidega”. Samal ajal oli Aili Vint just nende töödega, ainsana
eesti kunstnikest, aktsepteeritud Jaapanis Osaka rahvusvahelistel nii maali-
kui graafika- ja skulptuuritriennaalidel (1993-1995).
Pikk loomingutee, mis algas erksavärviliste guaššide
kasutamisega, jõudis välja paberi enda lumivalge kuma kasutamiseni
valgusskulptuurides.
Meeleline graafika
Tegemist on seeriaprintsiibil loodud kompositsioonidega,
mille motiivid varieeruvad erinevates vormides, suuruses ja värvinüanssides.
Valitud lihtsale vormile vastab inimkeha loomulik toon, mille heledus on
haruldane julgus graafikas, eriti veel söövitustehnikas, kus tsinkplaat hakkab
heleda trükivärviga reageerima ja annab plaadil (just sügavamalt söövitatud
kohtades) ihuvärvile halli lisatooni! Kuna töömaht, mida tehnika nõuab, on
küllalt suur, protsess aeganõudev, sest iga tõmmis on eri värvi ja kunstniku
enda käega tehtud, siis jäävad piltide
kogused reeglina väga väikesteks. See kõik tõstab aga üksiklehe väärtust.
Meri
Aili Vindi tuntuimaks osaks on meremaalid, mille kõrgaeg oli
kunstnikul 1970-ndate II poole ja 1980-ndatel aastatel. Aili Vinti on mere
fenomenis paelunud tema jõud ja haaramatus – meri on kunstnikule tõeline
väljakutse. Ning tulemuseks on omamoodi mere ideaal, kontsentreeritud sõnum
võimsa loodusstiihia energias. Meremaal
sünnib kunstnikul väga aeglaselt, aastas valmib vaid üks – kaks tööd. Teist
merele sedavõrd pühendunud kunstnikku Eestist ei leia.
Toomas Vint Sündis 5. märtsil 1944 Tallinnas teadlase
perekonnas. Lõpetas Tallinna 10. Keskkooli 1962, samal aastal astus Tartu
Ülikooli bioloogia osakonda. 1963–1965 sõjaväeteenistus Põhjamere Laevastikus,
1967–1971 töötas ETV-s režissööri abi ja assistendina. 1973. aastast Eesti
Kunstnike Liidu liige. 1977. aastast Eesti Kirjanike Liidu liige.
Vabakutseline.
Toomas Vindi loomingut tõlgendada püüdes on kasutatud
termineid: intellektuaalne naivism, transavangard, metafüüsiline maal,
magritilik sürrealism. Ta ise nimetab oma töid kontseptuaalseteks maastikeks.
Üheksakümnendate keskpaiku sekkus Vint aktiivselt kunstiellu,
esitades näitusele „Biotoopia” (1995) kaasaegset kunsti parodeeriva
installatsiooni „Vaikelu”, misjärel jätkas ajakirjanduses eesti kunstipoliitika
kirglikku arvustamist. Pärast näituse „Déjà vu” (2000) kureerimist tõmbus
kunstikõnelustest kõrvale.
Vindi maale on omandanud mitmed kunstimuuseumid ja
prominentsed erakogud.
Toomas Vint tuli kirjandusse 1970ndatel novellistina. Sageli
käsitletakse teda koos Vaino Vahingu ja Rein Saluriga, kuigi nende kolme
loomingus erilisi ühisjooni ei leidu. Oli üks poolpõrandaaluse ajakirja „Hees“
tegijatest. „Heesi“ väljaandel ilmus 1968 Toomas Vindi luulekogu
„Suitsupilvedest unistus.“
Vindi varasemat loomingut (1968–1987) iseloomustavad
märksõnad: mäng, irreaalse põimumine reaalsega, üksildus, vastuolulised hingeseisundid,
erootika. Iroonia seguneb enesestmõistetavusega lüürika ja tundelisusega.
Aastatel 1987–1994 kirjutas Vint mõned üksikud novellid.
1995–2005 oli viljakas periood, igal aastal ilmus raamat.
Romaanides hakkab tööle postmodernistlik võttestik. Romaan „Kojamehe naine”
šokeeris publikut seksuaalse avameesusega, „Lõppemata maastik” prototüüpidega.
Ambitsioonikas Helger Tepneri triloogia („Kojamehe naine“, „Topeltvalguses“,
„Mäluauguga naine“) püüdis tabada olulist, mis 1960ndatest tänase päevani eesti
inimese hinges toimus. Iga raamat pakkus ajastule sobiva metafoori.
Kirjanduslik tegevus
Novellikogud: Kahel pool hekiga palistatud teed 1974,
Perekondlikud mängud 1977, Pööre & veeremäng 1979, Tantsud Mozarti saatel
1983, Kahekesi 1988, Naisepiinaja õnnenatukene 1996, Himm 2002, Elamise sulnis
õudus 2000, Õnneliku lõpuga lood 2004, Kunstniku elu 2011
Romaanid: Ringmäng 1975, Väikelinna romaan 1980, Suur isane
kala akvaariumis 1985, Kojamehe naine 1995, Lõppematu maastik 1997,
Kunstnikuromaan 1998,Nädalavahetusel. Mängides 1999, Kaine kuu ja purjus päike
2001, Minu abielu prostituudiga 2003, Topeltvalguses 2005, Mäluauguga naine
2007, Üüriline 2009, Avalikult abielust 2012
Raamatuid on ilmunud vene ja soome keeles, jutte tõlgitud
paljudesse keeltesse.
No comments:
New comments are not allowed.