Elukäik
Herald Eelma sündis Järvamaal Võhmuta vallas Võhmuta külas metsavahi perekonnas. Lõpetas 1953. aastal Paide keskkooli ning astus ERKI-sse, mille lõpetas 1959. aastal graafikuna. Töötanud 1960-1962 ERKIs akvarelliõpetajana. 1962-1992 oli vabakunstnik. 1992 asus Tallinna Kunstiülikoolis tööle joonistusõppejõuna (aastast 1994 kateedrijuhatajana) ning oli samal ajal ühtlasi ka Paimios Varsinais-Suomen Kansanopisto kunstiõpetajana.
Eesti Kunstnike Liidu liige aastast 1961
Looming
Eelma alustas näitustel esinemist vaba- ja raamatugraafikuna
kohe pärast kunstiinstituudi lõpetamist. Tema kui graafiku omapära ilmnes juba
diplomitöös, milleks olid illust¬ratsioonid A.H. Tammsaare romaanile « Tõde ja
õigus ». Eelma tutvustas end nende illustratsioonide kaudu kui rahulikku, elu
ja elunähtusi kainelt vaatlevat ja oma vaatlustes hindavat kunstnikku. Kainelt
vaatleva loomelaadi juurde jäi kunstnik ka oma järgnevas loomingus. Tuntud on
tema graafiliste lehtede seeriaid "Tüdrukud", "Kodumaa"
ning üksiklehed "Kaks tüdrukut", "Mehed ja suured kalad",
"Möödunudaastane bukett". Ka Vana Tallinna teema on kunstnikku
köitnud korduvalt.
Eelma 1960. aastate linoollõiked on tulvil neil aastatel
kohustuslikku optimismi. Herald Eelma ja Peeter Ulas olid eesti graafika
mehelikus, „karmi stiili” vaimus uuendajad. 1970. aastatel jätkusid Eelmal
helge meeleoluga teemad („Jalutuskäik”, 1973; sari „Pühapäev”, 1972), ta
varases graafikas pakuvad aga pinget pigem abstraktsed kõrgtrükid
(„Etnograafiline”, 1964; „Kriitiline moment”, 1967; „Õitsemine”,1968), kus tema
tasakaalukas loomus on leidnud ideaalse vormi. Näib, et Eelmal pole olnud
järske murranguid ja siseheitlusi, tema kunst on arenenud sujuvalt läbi mitmete
etappide. 1970. aastate lõpu Eelma litograafiates on näha paralleele Marju
Mutsu tolleaegse graafikaga. Iseendasse tõmbuvad ruumid, rehealusest
tühjusesse, kõiksusesse avanemine („Värav”, 1978), tihedalt kokku põimitud
inimese eluruum, lokkav loodus ning kosmos („Lagi”, 1979) jt seostuvad Mutsu
samaaegsete väikeste graafiliste kalambuuridega. Veel rohkem on motiivide
sugulust 1980. aastate alguse litograafiates „Suvi” (1980) ja „Tiib” (1983).
Seejärel kristalliseerub litograafiates üks Eelma lemmikmotiiv, kivide teema,
mis jõuab kindlusetaoliste struktuurideni teostes „Pank” (1989) ja „Kaitsevall”
(1990).
No comments:
Post a Comment