Elukäik
Eduard Wiiralt sündis 20. märtsil1898 aastal Peterburi
kubermangus Tsarskoje Selo maakonnas Gubanitsõ vallas Robidetsi mõisas
mõisateenijate Anton ja Sophie-Elisabeth Wiiralti pojana. Seitsmeaastasena
pandi poiss kohalikku Kalitino algkooli. Aastal 1909 tuli perekond Eestisse,
kus isa sai tööd Varangu mõisas Järvamaal. Kunstniku ja tema vendade Oskari ja
Augusti koolitee algas Koerus haridusseltsi koolis. Vanemate soovil, kes
lootsid pojast kantseleiametnikku, läks Wiiralt Koeru saksa erakooli.
Esimese maailmasõja puhkedes asus perekond elama Tallinna ja
kunstikalduvustega noormees valis edasiõppimiseks Tallinna Kunsttööstuskooli.
Andeka õpilasena läbis ta kaks klassi ühe aastaga ning viidi üle aktiklassi.
Kolme aasta jooksul kunsttööstuskoolis õppides, oli Wiiralti õpetajaks Nikolai
Triik. 1917. ja 1918. aastal käis Wiiralt kunsttööstuskooli ülesandel Tartus
Eesti Rahva Muuseumi kogudes rahvariideid ja etnograafilisi esemeid
joonistamas. Ta osales kooli õpilasalbumi "Noorus" kujundamisel
(1918) ja kuulus Eesti Noorte Ühingu "Tungal" juhatusse.Tallinna
Kunsttööstuskooli Wiiralt ei lõpetanud, kuna peale tuli Saksa okupatsioon ja
revolutsioon. Vabadussõja puhkedes astus Wiiralt 1918. aasta detsembri algul vabatahtlikuna
Tallinna Kooliõpilaste pataljoni. Ta võttis osa Koplis formeeritud
õpilaspataljoni õppustest ja määrati soomusrongi nr 2 dessantmeeskonda. Rindel
oli noor kunstnik kuni 1919. aasta märtsini, mil kooliõpilased toodi tagasi
Tallinna ning rakendati valve- ja sisekaitseteenistusse.
Wiiralt ja Pallas
Kui sügisel 1919 asutati Tartus Kunstiühingu Pallas
kunstikool, palus Wiiralt ennast üle viia Tartu Kooliõpilaste pataljoni. Sama
aasta jätkas Wiiralt sõdurina vabal ajal kunstiõpinguid, kuni kevadel 1920
demobiliseeriti ning võis end täielikult kunstile pühendada. Wiiralt asus Anton
Starkopfi skulptuuriateljees skulptuuri eriala õppima. Graafika õpetajat tollal
koolis veel polnud, graafikaklass avati alles 1921. aasta oktoobris. 1920.
aastast töötas noor kunstnik tollal Pallase õpetajaskonda mitte kuulunud Jaan
Koorti juures õpilase-abilisena, kus ta
teostas ka Koorti puuskulptuur-büsti "Eesti neiu".
Aastatel 1922–1923 jätkas Wiiralt oma skulptuuriõpinguid
Pallase stipendiaadina Dresdeni Kujutava Kunsti Akadeemias professor Selmar
Werneri meisterõpilasena. 1923. aasta suve algul lõppes stipendium, kuid
Wiiralt jäi siiski sügiseni Dresdenisse, kus töötas vasegravüüride trükkijana.
Seal omandatud praktilised kogemused olid ainuke kool, mille Wiiralt graafika
tehnikate alal sai. 11.–18. mail 1924 toimus kooli esimese lennu õpilaste
näitus. Wiiraltilt oli näitusel 114 teost – illustratsioone, joonistusi,
estampe ja kolm portreeskulptuuri. Eksamikomisjon hindas tema väljapaneku väga
heaks ning andis talle lõpudiplomi nr 1. Kooli lõpetamise järel kutsuti ta
Pallase kooli graafiliste tehnikate õpetajaks ning sellena tegutses ta kaks
semestrit (õppeaasta 1924–1925).
Pariisis
1925. aastal määras vastloodud Eesti Kultuurkapitali
Kujutava Kunsti Sihtkapitali Valitsus Wiiraltile aastase stipendiumi
enesetäiendamiseks Pariisis. Paraku pummeldati sõiduraha Tallinnas koos
sõpradega maha. Septembris määrati talle stipendium uuesti tingimusel, et ta
viibiks kuus kuud välismaal. Tema esimeseks elukohaks sai Pariisi Eesti
saatkonna poolt üüritud korter ning tööd leidis ta esialgu Odessast pärit
skulptori Vladimir Izdebsky ateljees. Pariisis muutus elu väga tormiliseks,
isegi nii tormilisteks, et märtsis 1933 ilmnes Wiiraltil alkoholi
liigtarbimisest maksahaigus, mille tagajärjel ta 13. mail kokku varises. Arst
keelas kunstnikul surma ähvardusel alkoholi pruukimise ja kõikide imestuseks
loobus Wiiralt sealtpeale alkoholi tarvitamisest. Sama aasta aprillis oli
surnud ka Eduard Wiiralti isa Anton, see sündmus kujunes kunstnikule nii
vaimseks kui kunstiliseks murdepunktiks.
1926. aasta juunis tegi Wiiralt kolmenädalase reisi
Itaaliasse ning pärast seda seisis ees raske talv Pariisis. Stipendium oli
lõppenud, kodumaised honorarid kasinad ja kohapealsed tellimused esialgu veel
kasinad. Et leivaraha saada, maalis Wiiralt siidirätikuid ja värvis nukke, mis
oli vaeste kunstnike tüüpiline sissetulekuallikas Pariisis. Mais 1927 toimus
Wiiralti isikunäitus, kus ta eksponeeris umbes 40 litot, puugravüüri, oforti,
monotüüpiat ja joonistust. Näitusel oli hea müügiedu. See aitas kaasa tema
valimisele Sügissalongi liikmeks samal aastal ning tõi talle edaspidi
illustratsioonide tellimusi kirjastuselt Editions du Trianon. 1928. aasta
aprillis toimus teine isikunäitus Pariisis A.-G. Fabre'i galeriis, kus oli
väljas 40–50 tööd, peamiselt monotüüpiad ja õlimaalid. Kunstnik tegi tollal
palju monotüüpiaid ning koguni maalis.
21.juulist 1938 kuni 17.veebruarini 1939 elas ta Marokos
Marrakechis. 1939. aasta septembris naasis Wiiralt Eestisse, kus sai kunstniku-konsultandi
koha Riigi Trükikojas. Teise maailmasõja aja veetis kunstnik Eestis.
Viimased aastad Pariisis
1944. aasta kevadel sõitis Wiiralt Viini oma tööde näitust
korraldama. Kunstnike Majas korraldatud näituselt osteti mitu tööd Austria
graafikamuuseumile Albertinale. Wiiralt kasutas Viinis võimalust oma tööde
trükkimiseks Lauterbachi trükikojas. Tagasi Eestisse ta enam ei tulnud, vaid
läks läbi Taani Rootsi, kus peatuspaigaks oli esialgu põgenikelaager
Kummelnäsis. 1946. aasta sügisel pöördus kunstnik lõplikult tagasi Pariisi.
1951. aastal kolis linnakära eest Pariisi-lähedasse linnakesse Sceaux'sse, elas
kuni surmani. Eduard Wiiralt suri 8.jaanuaril 1954.aastal maovähi tagajärjel
55-aastasena Pariisis, Danncourti haiglas ning maeti 12. jaanuaril 1954
Père-Lachaise'i kuulsuste kalmistule.
Pärand
Kunstniku viimasesse elupaika jäid tema vähesed isiklikud
asjad ja gravüürid, joonistused, skitsid ja kavandid ning graafikaplaadid.
Lisaks arhiiv kunstniku päevikute, kirjavahetuse, fotode, dokumentide, raamatute
ja näitusekataloogidega. Pärandi saatus otsustati saadik Kaarel Robert Pusta
eestvõttel. Lootes Eesti tulevasele taasiseseisvumisele, otsustati see
säilitada Stockholmis Eesti Komitee haldamisel. Tartu Ülikooli endise
kunstiajaloo professori ja Stockholmi Ülikooli toonase kunstiajaloo professori
Sten Karlingu abil toimetati Wiiralti pärand Stockholmi, kus seda esialgu hoiti
Kunstiakadeemia ruumides Fredsgatanil. 1987. aastal õnnestus see deponeerida
Rootsi Riigiarhiivi Mariabergetil. 2005. aasta aprillis andis Eesti Komitee
Stockholmis olulisima osa Eduard Wiiralti pärandist üle Eesti Kunstimuuseumile.
Tiiger kassiga
Eduard Wiiralt
1950. Pehmelakk, kuivnõel
Tiiger kassiga” on Wiiralti legendaarse tiigrimotiivi veelgi
legendaarsem edasiarendus. Puu otsa kasvatatud kass ning tema ilmekas nägu
uudistamas vaatajat on üks enimtuntud ja vähemlevinumaid töid. Ühe kirjastuse
tellimusel pöördus Wiiralt tagasi 1937. aastal valminud „Lamava tiigri” juurde
1950. aasta märtsis. Omal ajal oli see olnud leht, mis märkis Wiiralti
rahunenumat perioodi ning kuulus ühte ritta erinevate loomakujutistega, kelle
puhul Wiiralt eelistas just kaslasi. Seda ilmselt tänu nende ilmekusele, aga ka
keerukatele plastilistele asenditele. Tiiger kaskede vahel lebamas oli muidugi
ka veidi koomiline situatsioon. Kass puu otsas oli aga omakorda humoorikas
vinjetike, andes juurde nii kunstilist võluvust, aga ka salapära.
No comments:
Post a Comment