Elukäik
Kristjan Raud ja tema kaksikvend Paul Raud sündisid
Viru-Jaagupi kihelkonnas Kirikukukülas 22.oktoober 1865 aastal.
Kristjan Raud õppis Viru-Jaagupi kihelkonnakoolis, Rakvere
kreiskoolis ja Tartu Reaalkoolis. Ta lõpetas 1887. aastal Tartu Õpetajate
Seminari, mille järel töötas Tartus ja Peterburis õpetajana.
Kunstilise hariduse sai ta Peterburis Peterburi Kunstide
Akadeemias (1893–1897), Anton Ažbe kunstikoolis (1899–1901) ja Müncheni
Kunstiakadeemias (1901–1903).
Kodumaale naastes töötas ta järgmised 10 aastat Tartu
reaalkoolis õpetajana. Rajas 1904. aastal Tartus omanimelise ateljeekooli
(Kristjan Raua õppestuudio), mis oli võrreldav Ants Laikmaa ateljeekooliga
Tallinnas. Raud lülitus innukalt Noor-Eesti haritlasringkonda ja Eesti
Kirjanduse Seltsi tegevusse.
I maailmasõja puhkedes asus ta oma kaksikvenna Paul Raua
juurde Tallinnasse, kus töötas õpetajana ka Tallinna reaalkoolis, Tallinna
poeglaste kommertskoolis, Westholmi gümnaasiumis, Riigi Kunsttööstuskoolis,
Kaarli koguduse gümnaasiumis jm.
Eesti Vabariigi algusaastail loobus Kristjan Raud
vabakunstniku elust ning asus tööle Haridusministeeriumi kunsti ja muinsusasjade
osakonna juhatajana (1919–1923). Neil aastail töötas ta välja esimese Eesti
muinsuskaitseseaduse. Aastatel 1923–1924 oli ta muinsusasjade korraldaja
Tartus. Tema südameasi oli ainelise vanavara kogumine, tänu millele suurenesid
tunduvalt Õpetatud Eesti Seltsi ja Eesti Rahva Muuseumi etnograafilised kogud.
1907. aastal, Jakob Hurda surma järel, oli Raud nõudnud esimesena muuseumi
asutamist, kuhu tulevikus kuuluks mitte ainult Hurda kogutud ja
süstematiseeritud folklooripärand, vaid ka aineline talupojakultuur, mida
tollastes oludes ei väärtustatud. Kristjan Raud oli Eesti Rahva Muuseumi
esimestel tegutsemisaastatel mitme kogumisaktsiooni üks initsiaatoreid.
Tegutsedes 1919 Tallinnas Haridusministeeriumi
muinsusosakonna juhatajana, oli Kristjan Raud tegev Tallinna Muuseumi –
tulevase Eesti Kunstimuuseumi – asutajana ning oli ka Tallinna Eesti
Muuseumiühingu juhtiv tegelane ja auliige.
1921. aastal asus Kristjan Raud üürilisena elama perekond
Tischlerite juurde Tallinnas Kordese (pärastisel Kevade) tänaval. Tollal juba
küpsesse keskikka jõudnud kunstniku tutvus peretütar Elviiraga arenes peagi
vastastikuseks kiindumuseks. Vaatamata märkimisväärsele vanusevahele ja pruudi
vanemate esialgsele vastuseisule abielluti 1924. aastal. Abielust sündis kolme
aasta jooksul kolm last: tütar Helge ning pojad Kristjan-Paul ja Rasmus. Koos
alustati uue kodu rajamist Nõmmele, millest pärast kunstniku surma sai Kristjan
Raua majamuuseum. Maja projekteeris Herbert Johanson ja see valmis 1929.
aastal.
Looming
Kristjan Raud oli üks esimesi eesti kunstnikke, kes rajas
oma karjääri Eestis, kuigi anne ja sidemed oleksid võimaldanud sulandumist
Peterburis või Saksamaal juba õpingute ajal tuttavaks saanud
kunstiringkondadesse.
Alustanud oma kunstiõpinguid Peterburis Kunstide Akadeemias
kujutavad tema varasemad tööd eesti taluinimesi, nende tegevust ja talutube.
Peatselt hakkasid teda õlivärvi kõrval võluma must-valged tehnikad. Tema
looming koosnebki enamikus söejoonistustest.
Pärast kunstniku Pariisi reisi 1926. aastal kujunes välja
Rauale ainuomane stiil. Arhailiselt rasked nurgelised vormid, madalast
horisondist kõrguvate siluettide väljenduslikkus ja monumentaalsus meenutavad
eesti taluarhitektuuri jõulisi vorme ja rahvalikesse puutöödesse lõigatud
lihtsaid ornamente.
Suur osa Kristjan Raua loomingust on seotud eesti
folklooripärandiga. Tema joonistustel on saanud esmakordselt nähtava kuju
kummalised muinasolendid, tondid ja kratid ning personifitseerunud loodusjõud,
lood lendavatest järvedest.
1935. aastal tähistati Eestis raamatuaastat ja ilmus
Kristjan Raua illustratsioonidega rahvuseepos "Kalevipoeg", mis
leidis tee paljude eestlaste kodudesse. 21 illustratsioonist enamus valmis
aastail 1933–1935. Väljaande vinjetid, lehekülgede päisliistud ja initsiaalid
telliti puugravüürimeistrilt Hando Mugastolt. Erakordselt suurest tiraažist (10
000) ja ettetellijate arvukusest hoolimata jäi kauni väljaande
illustratsioonide uudne kujundikeel 1930. aastail veel paljudele arusaamatuks.
1937. aasta kevadel korraldas Tartu Kunsti ja Kirjanduse Klubi Kristjan Raua
loomingu väärtuste väljaselgitamiseks kirjandusliku kohtu, mis on jäänud vanema
generatsiooni kultuurimällu kui "Kalevipoja kohus". Kristjan Raud aga
jätkas Kalevipoja-teemaliste tööde loomist kuni viimase eluaastani, kuigi see
teema polnud enam tema loomingus valdav. Ligi paarsada Kalevipoja-ainelist
tööd, peamiselt pliiatsi- ja söejoonistused, on loodud aastatel 1913–1943.
Suurejoonelisemad neist kuuluvad kunstniku viljakasse hilisloomingusse 1930.
aastatel.
Kristjan Raua viimased tööd olid suured monumentaalsed
joonistused, mis valmisid suviti Pedaspeal ja Riguldis. Taotluslikult
lakoonilistel ja jõulistel söejoonistustel on kujutatud vanu taluõuesid,
kaugusesse suunduvaid teid metsatukkadega, maastikke rukist lõikavate maainimestega.
Motiivid eeposest ja rahvaluulest jäävad kunstnikule südamelähedaseks kuni
surmani. Kristjan Raud suri 19. mail 1943 Tallinnas.
Muuhulgas on Kristjan Raud valmistanud ka eksliibriseid:
"suuremate tööde vahel nagu puhkuseks". Tema esimene eksliibris oli
1900. aastal vend Paulile raamatuviidaks tehtud sulejoonistus. Kristjan Raud on
20. sajandi alguskümnenditel peaaegu ainus eesti eksliibriste viljeleja.
Teadaolevatel andmetel on ta loonud üldse 91 eksliibrist ja
eksliibrisekavandit, mis on enamasti vabalooming. Kristjan Raua eksliibristel
korduvad eesti etnograafiast tuttavad elemendid: kuusekujuline küünlajalg,
pilakujalg ehk peerupiht, paljudel on kujutatud hobupeakujulisi unkalaudu.
No comments:
Post a Comment