Ajalugu
Preeside ajalugu algab 17.saj, kui barokk stiil jõudis
Eestisse lisades meie sõlgedele ornamente, mis on populaarsed veel tänapäevalgi
Eesti rahvusehetel. Pidulikel päevil läks Eestis moodi kanda preesi, mis oli
akantusega või õiemotiividega dekoreeritud lame, sakiliste servadega pärga
meenutav ehe. Akantusmotiivi esines siiski tagasihoidlikumalt ja lõpuks see
taandus erinevate õiemotiivide ees.
Akantusmotiiviga valatud prees, ERM 12768
Õiemotiiviga valatud prees, ERM 12799
Arvatakse, et meile tuntud preesi eelkäijaks võis olla
tähekujuline sõlg, mille leide on dateeritud 16.-17. sajandisse. Tähekujuliste
sõlgede ja preeside otsest seost ei ole seni veel tõestatud ja on võimalik, et
preesid kujunesid täiesti iseseisvalt läbi mõne kullassepa õnnestunud
ehtekavandi.
Tähekujuline sõlg,
ERM 19010. Foto Arp Karm.
Varasemad preesid olid enamasti valatud. Preesid esinesid
nii paarisarvuliste silmadega (värviliste klaaskivikestega kaunistatult) kui ka
ilma. 19.saj hakati valmitama juba valdavalt täpitskirjatud preese, millede
dekoorikujundus muutus algsest üha keerulisemaks ja rikkalikumaks.
Silmadega prees, ERM 8082. Foto Arp Karm.
Täpitskirjatud prees, ERM 13964. Foto Arp
Karm.
Üks suuremaid preeside valmistamise keskus 19.saj oli Pärnu.
Tuntumad meistrid Pärnus olid: M.W.Brackmann ja J.F.Baumann, isa ja poeg
Nagelid, kes tegelesid lausa preeside masstootmisega. Preese valmistati veel
hulgaliselt Paides ja Põhja-Eestis.
Eesti preesid on omapärased ehted, mida naabermaades ega
kaugemal ei tunta. Mõned üksikud eksemplarid, mis on ka leitud Soome
lõunarannikult, on kaheldamatult eksporditud Eestist (Kirme, 2002).
13.-15 sajandil tulid Põhja-Eestis naisterõivastesse uue
moena vaskkettidest rõhud nagu neid näeb tänini Hiiu rahvarõivaste juures. Rõivaehte mood muutus “edevamaks” – kaelas
kanti erinevaid kellukesi ja kulinaid.
Ehted kuulusid eelkõige pidulike rõivaste juurde, kuid nad
ei puudunud täiesti ka igapäevase töörõivastuse juurest. Pidulikud ehted
muretsesid vanemad tütardele viimaste neiuikka jõudmisel. Selleks müüs jõukas
talumees laudast isegi lehma või härjavärsi. Ehteid kui hinnalisi esemeid
pärandati põlvest põlve. Tavaliselt päris ema ehted vanem tütar või tütre
puudumisel vanema poja naine.
Nii ehted kui rõivaste ornamendid ei olnud mitte ainult
ilustuseks, vaid ka kaitseks kõige kurja vastu.
Naiste igapäevasteks eheteks olid helmed. Valged ja
värvilised klaas- või kivihelmed pandi väikesele tüdrukule kaela juba siis, kui
tal esimene hammas tuli. Helmeid kandis naine nii päeval kui ööl, peol kui tööl
ning võttis need haudagi kaasa. Kuna üldiselt usuti helmeste tervendavasse
mõjusse, siis loeti seda, kel helmeid kaelas polnud, õnnetuks inimeseks.
Eriti uhked ja tähenduslikud on setu naiste ehted. Setu
pruudil pidi pulmas vähemalt kaks kilo hõbedat kaelas olema ja kui seda endal
polnud, siis tuli laenata.
Rõhud
Seeliku vööle kettidega kinnitatud rahad. Mida jõukam oli
naine, seda rohkem oli rõhu küljes rahasid.
Nõuanded rahvuslike
ehete kandmiseks (märkuseid Tõnuristi raamatust):
- pidulikud ehted on hõbedast ja need peavad olema puhtad ja särama, muust metallist ehted olid igapäevaste riiete juurde
- eestlased kõrvarõngaid ei kandnud, rahvariiete juurde sobivad ainult tagasihoidlikud kõrvarõngad
- suurem sõlg on alati väiksemast allpool
- silmadega prees oli tavaliselt keskmine ehe, vitssõlest madalam, kuid kuhiksõlest ülalpool
- Põhja-Eesti käised võib kinnitada vitssõlega või silmadega preesiga madalamalt, jättes kaeluse rohkem lahti, kust jäävad paistma helmekeed
- värvilisi klaashelmeid võib kanda kõigi rahvariietega, v.a. setu riided - värvus eelistatavalt tumedam punane, pihlakapunane, roheline, sinine, ka valge ja värvitu klaas
- rahvariiete juurde ei sobi - plekist suveniirmärgid, puidust ja õlgedest ehted, muud ehted
- müntidega keesid oli 1-5 rida, igas ketis paaritu arv münte 1-9 tk, keskel asetses jõukamatel kodaraga raha(d), müntide "näod" või muud põhimotiivid on kees alati väljapoole.
No comments:
Post a Comment