Ovanes Aivazovski sündis kaupmees Gevorg (Konstantin)
(1771–1841) ja Ripsime Gaivazovski (1784–1860) peres.
Tema esivanemad olid Galiitsia armeenlased, kes olid sinna
asunud 18. sajandil Türgi Armeeniast. On teada, et tema sugulastel olid Lvivi
kandis suured maavaldused, aga mingeid dokumente, mis Aivazovski päritolu
üksikasjalikumalt valgustaksid, ei ole säilinud. Tema isa kasutas pärast
Feodossijasse asumist perekonnanime Gaivazovski, mis on armeenia nime Hajvazjan
poolapärastatud kuju. Aivazovski ise rääkis autobiograafias, et tema isa oli
nooruses oma vendadega tülli läinud ning kolinud Doonau vürstiriikidesse
(Moldova ja Valahhia), kus tegeles kaubandusega, ning sealt Feodossijasse. Isa
oskas mitut keelt. Esialgu läks isa äri edukalt, aga 1812. aasta katkuepideemia
ajal ta laostus.
Lapsepõlv ja õpingud
Pärast Feodossijasse elama asumist abiellus isa kohaliku armeenlannaga.
Sellest abielust sündis kolm tütart ja kaks poega. Ovanesil oli vend Sargis,
kes pärast mungaks hakkamist võttis endale nime Gabriel.
Poisi kunstianne avaldus juba varakult, kuid et pere oli
vaene ega jõudnud osta paberit, siis joonistas ta söega valgetele majaseintele.
Ta oli ka muusikaliselt andekas ja õppis iseseisvalt kitarri mängima. Esimesena
märkas tema annet arhitekt Jakov Koch, kes andis talle ka esimesed kunstialased
õppetunnid ning andis talle pliiatseid, paberit ja värve. Koch soovitas ka
linna kuberneril Aleksandr Kaznatšejevil noorele andele tähelepanu pöörata.
Kaznatšejev saatiski poisi õppima alguses Simferopoli gümnaasiumi ja seejärel
Peterburi Kunstide Akadeemiasse, kuhu ta saabus 28. augustil 1833. See oli
viimane aasta, kus kunstide akadeemiasse võeti õppureid riigi kulul. Aivazovski
asus õppima professor Maksim Vorobjovi maalikunstiklassis.
Aastal 1835 pälvis Aivazovski oma maastikumaalide
"Vaade rannikule Peterburi lähistel" ja "Etüüd õhust mere
kohal" hõbemedali ja ta määrati prantsuse maalikunstniku Philippe Tanneri
abiliseks. Tanner keelas Aivazovskil iseseisvalt töötada, aga Aivazovski rikkus
seda keeldu ja esitas kunstiakadeemia 1836. aasta sügisnäitusele viis maali.
Aivazovski teosed said heatahtliku kriitika osaliseks, samas kui Tanneri töid
kritiseeriti liigse maneerlikkuse pärast. Tanner kaebas Aivazovski peale
Nikolai I-le ja keiser käskis kõik Aivazovski maalid näituselt kõrvaldada.
Aivazovskile anti andeks alles pool aastat hiljem ja ta määrati Baltimaadest
pärit professori Alexander Sauerweidi juurde lahingumaali õppima. Ta oli
Sauerweidi juures kõigest mõned kuud õppinud, kui pälvis 1837. aasta septembris
maali "Stiil" eest suure kuldmedali. See andis talle õiguse sõita
kunstiakadeemia stipendiaadina Krimmi ja Lääne-Euroopasse.
Krimm ja Euroopa (1838–1844)
1838. aasta kevadel saabus Aivazovski Krimmi, kus veetis
kaks suve. Lisaks meremaalidele valmis tal ka lahingumaale. Tollal sõdis
Venemaa tšerkessidega ja Aivazovski maalis tänapäeva Krasnodari krais Sotši lähedal
oleva Šahhe jõe suudmes lahingutegevust pealt vaadates maali "Rühma
dessant Subaši orus" (nii nimetasid seda kohta tšerkessid). Maal valmis
kindrali Nikolai Rajevski tellimusel ja selle omandas Nikolai I.
1839. aasta suvel naasis Aivazovski Peterburi, kus 23.
septembril sai akadeemia lõputunnistuse, oma esimese auastme (14. klass) ja
aadlitiitli.
1840. aasta juulis suundusid Aivazovski ja tema
klassikaaslane akadeemia-päevist Vassili Šternberg Rooma. Teel peatusid nad
Veneetsias ja Firenzes. Veneetsias tutvusid nad Nikolai Gogoliga. Hiljem
külastas ta oma venda selles kloostris veel korduvalt. Seal peatus ta Byroni
toas – Byron oli samuti selles kloostris viibinud, et armeenia keelt õppida.
Mõnda aega elas Aivazovski Lõuna-Itaalias, peamiselt
Sorrentos. Napolis maalis ta selle ümbrusest üle 20 maali. Itaalias arendas ta
välja oma töötegemise stiili, mis seisnes selles, et ta töötas vabas õhus
üksnes lühikest aega, aga peamiselt maalis oma töökojas. Töökojas taastas ta
maali mälu järgi, mis jättis palju ruumi kujutlusvõimele. Tema maali
"Kaos" ostis paavst Gregorius XVI, kes autasustas Aivazovskit ka
kuldmedaliga. Teda kiitsid kriitikud, sealhulgas William Turner, ja ta pälvis
oma piltide eest Pariisi kunstiakadeemia kuldmedali.
1842. aasta alguses reisis Aivazovski Šveitsi ja Reini jõe
kaudu Hollandisse ja sealtkaudu Inglismaale. Hiljem külastas ta Pariisi,
Portugali ja Hispaaniat. Biskaia lahes sattus laev, millega ta sõitis, tormi
kätte ja palju ei puudunud põhjaminekust, nii et Pariisi ajalehtedes ilmusid
teated tema hukkumisest. Venemaale naasis ta alles 1844. aasta sügisel.
Edaspidine elu
Aivazovski oli väga viljakas. Ta maalis üle 6000 töö.
Seetõttu on tema töid väidetavalt võltsitud rohkem kui ühegi teise armeenia
kunstniku töid. Tema loomingu põhiosa moodustavad meremaalid. Tal valmis ka
maaliseeria Krimmi rannikulinnadest.
Aastast 1845 elas ta taas Feodossias, kus avas kunstikooli
ja rajas ateljee. Aastal 1844 hakkas ta tööle Laevastiku Peastaabi
maalikunstnikuna. Alates 1847 oli ta Peterburi Kunstiakadeemia professor. Ta
kuulus ka Rooma, Pariisi, Firenze, Amsterdami ja Stuttgardi kunstiakadeemia
liikmete hulka. Teda autasustati paljude ordenitega ja ta pälvis admirali
auastme.
Aastal 1856 autasustati Aivazovskit Prantsusmaa Auleegioni
ordeni ja Osmanite riigi Nizvan Ali 4. klassi ordeniga. Aastal 1874 pälvis ta
Osmanite 2. klassi ordeni, 1880 Osmanite impeeriumi teemantmedali ja 1890
sultan Abdülmeciti asutatud Mecitija 1. klassi ordeni.
Aivazovski tegeles aktiivselt oma kodulinna asjadega. Ta
huvitus arheoloogiast ja Krimmi arhitektuurimälestiste kaitsest. Ta osales
rohkem kui 80 kurgaani uurimises. Tema algatusel valmis 1892 Feodossia–Džankoi
raudtee. Oma raha eest ehitas ta Feodossia ajaloomuuseumi uue hoone Pjotr
Kotljarevski mälestusmärgiga. Arheoloogia-alaste teenete eest valiti ta Odessa
ajaloo- ja arheoloogiaühingu tegevliikmeks.
Aastal 1880 avas ta oma galerii. Galerii hoone projekteeris
ta 1845 ise. 1880 avas ta seal näitusesaali, kus tutvustas avalikkusele oma
töid enne seda, kui need Feodossiast lahkusid.
Tema testamendi kohaselt läks galerii pärast tema surma
linna omandusse. Tänapäeval kannab see tema nime ja on täielikult pühendatud
Aivazovski loomingu tutvustamisele.
Aivazovski dokumentide arhiivi säilitatakse Venemaa
riiklikus kirjanduse ja kunsti arhiivis, Peterburi riiklikus
Saltõkov-Štšedrini-nimelises raamatukogus, Tretjakovi galeriis ning
Bahrušini-nimelises riiklikus keskteatrimuuseumis.
Perekond
31-aastaselt, 1848 abiellus Aivazovski Venemaa sõjaväes
teeniva inglasest arsti tütre Julia Gravesiga. Neil oli neli tütart, kellest
täiskasvanuks said kolm: Jelena, Maria ja Žanna, Aleksandra suri noorelt.
Aastal 1860 läks Julia pärast 12 aastat kestnud abielu mehe juurest ära, sest
see keeldus pealinna Peterburi elama asumast. Ametlikult lahutati abielu 1877.
1882 tutvus Aivazovski oma teise abikaasa Anna Sarkizovaga.
Sarkizova oli rikka kaupmehe lesk ja tema mehe matustel nad tutvusidki.
Järgmisel aastal nad abiellusid. Sellest abielust lapsi ei sündinud.
Aivazovski suri 82-aastaselt 2. mail 1900. Veel enne surma
lõpetas ta maali "Merelaht", aga oma surmapäeval alustas maali
"Türgi laeva plahvatus", mis jäigi lõpetamata. See maal pidi
käsitlema episoodi Kreeka vabadusvõitlusest, kus Konstantinos Kanaris laskis
Chíose saare juures õhku Türgi admirali laeva. Üheainsa päeva jooksul jõudis
kunstnik maali peaaegu lõpetada.
Aivazovski maeti Feodossiasse keskaegse armeenia kiriku
aeda. 1903 laskis tema lesk paigaldada marmorist hauakirja. See oli välja
tahutud tervest valge marmori plokist ja selle autor oli itaalia skulptor L.
Biogioli. Vanaarmeenia keeles oli selle peale kirjutatud armeenia ajaloolase
Movses Horenatsi sõnad: "Sündinud surelikuna, jättis ta enesest surematu
mälestuse."
Aivazovskile on paljudes maailma linnades mälestusmärke püstitatud.
Nende linnade hulka kuuluvad lisaks Feodossiale Simferopol, Jerevan (2003) ja
Kroonlinn (2007).
Tema järgi on nimetatud asteroid 3787 Aivazovski, mille
avastas 1977. aastal NSV Liidu astronoom Nikolai Tšernõ.
Aivazovski tänapäeval
Tänapäevalgi on Aivazovski maalid kõrges hinnas. Aastal 2008
müüdi Sotheby oksjonil kaks tema maali "Toidujagamine" ja
"Abilaev" 2,4 miljoni USA dollari eest. Need maalid käsitlesid USA
toiduabi Venemaale 1890. aastatel ja Aivazovski oli need kinkinud Washingtonis
asuvale Corcorani galeriile.
Aastal 2004 müüdi Christie'si oksjonil "Iisaku kirik
külmal päeval" 1,125 miljoni naelsterlingi eest. Aastal 2009 müüdi samas
kaks Aivazovski väikest maali vastavalt 32 ja 49 tuhande naelsterlingi eest
ning kaks suurt maali vastavalt 421 ja 337 tuhande naelsterlingi eest. 14.
juunil 2007 püstitati Aivazovski maalide hinnarekord: tema maal "Ameerika
laev Gibraltari kalju juures" müüdi 2,71 miljoni naelsterlingi eest.
Aivazovskile on paljudes maailma linnades mälestusmärke püstitatud. Nende
linnade hulka kuuluvad lisaks Feodossiale Simferopol, Jerevan (2003) ja
Kroonlinn (2007).
Tema järgi on nimetatud asteroid 3787 Aivazovski, mille
avastas 1977. aastal NSV Liidu astronoom Nikolai Tšernõ
Anna Sarkizova.
Aivazovski maal (1882)
"Sinine koobas Napoli
lähedal". Aivazovski maal
No comments:
Post a Comment