Eesti rahvariie on meie esivanemate ajalooline riietus, mis
on loodud sajandite vältel vastavalt võimalustele, vajadustele ja tavadele.
Selle arengus võeti eeskuju nii naabritest kui kõrgkihtide rõivastest, kuid
kõik välismõjutused kohandati oma maitse ja traditsioonidega.
Rõivad valmistati
telgedel kootud villasest või linasest kangast, 17. sajandil lisandusid
silmuskudumid. Põhiosa rõivastusest oli naturaalne - linasest esemed olid
valged, villasest esemed lambavalged, -pruunid ja -mustad. Muid värve saadi
taimedega värvimisel.
19. sajandi alguses hakkas levima potisinine värv (indigo),
sajandi keskpaigas aga eredad poevärvid (aniliinvärvid). 19. sajandil
suurenesid rahvusvahelise ehk linnamoe mõjud rahvarõivastes märkimisväärselt.
Tänu arheoloogilistele leidudele teame mõnda ka I
aastatuhande ja II aastatuhande alguse riietusest. Tolleaegsel eesti
rõivastusel oli rohkesti ühisjooni teiste Baltimaadega. Naiste riiete peamised
osad olid linane varrukatega särk ja selle peal kantav villane varrukateta
umbkuub. Ristkülikukujuline riidelaid keerati kas ümber puusade vaipseelikuks
(sõuke, ümbrik) või kanti õlgadel sõbana.
13.-17. sajandi kohta on andmeid samuti napilt, kuid selle
aja naiserõivatusest on säilinud täielikumaid komplekte. Lõiked olid jäänud
üldiselt samaks, muutunud olid aga kaunistused ja ehted. 17. sajand tõi kaasa
mitmeid olulisi muudatusi: vaipseeliku kõrval hakkas levima kokkuõmmeldud
ühevärviline seelik, Põhja-Eesti mehed hakkasid kandma põlvpükse, naised
pealiniku asemel tanu.
18. sajandil ilmus rõivastusse rohkem ostetud materjale
(karrad, siidpaelad, nöörid jne.). Uuendustest olid olulisemad pikitriibuline
kahar seelik, pottmüts ja kaunistuselemendina lillkiri.
Eesti rahvarõivas püsis ja arenes edasi ka 19. sajandil,
omandades linnapärasusi (puuvillane vabrikuriie, ostetud pitsid, moelehtedest
võetud mustrid). Uute riietusesemetena levivad meestel ja naistel vestid ning
kerge ülerõivas vatt (meestel) ja kampsun (naistel).
19. sajandi keskel alanud üleminek linnapärasele rõivamoele
kulges eri paigus erineva kiirusega. Kohati tekkis mitmeid üleminekuvorme
(kaapotkleit ja -kostüüm), kohati uuendusigi (Lihula-Kirbla tikitud seelikud).
20. sajandi alguses kanti rahvarõivaid Setumaal, kohati Lääne-Eestis ja
saartel, Kihnu saarel veel meie päevilgi.
Eesti rahvarõivastel on rohkesti paikkondlikke erinevusi.
Osalt on need väga vanad, seotud iidsete hõimuerinevustega, teised on kujunenud
hilisemas ajaloolises arengus. Rahva liikumisvabadus sunnismaisena piirdus
peamiselt oma kodukihelkonnaga. Põhiliseks kohtumiskohaks oli kirik, kuhu
minnes pandi selga parimad rõivad.
Kõige üldisemate tunnuste järgi eraldame Eesti rahvarõivad
nelja suurde rühma.
Lõuna-Eesti
Lõuna-Eesti rahvarõivad säilitasid kaua vanu jooni. Eriti
paistab vanapärasustega silma Mulgimaa: särgilõige, kokkuõmblemata
vaipseelikud, pearätid, arhailise taimornamendiga puusapõlled, linased ja
villased õlakatted, meeste pikad püksid.
Ka Võrumaal ja Lõuna-Tartumaal säilis kaua vanu rõivamoode,
Lõuna-Võrumaal esines ka ühisjooni lätlastega (nn lätilapilised seelikud ja
läbivillased vööd, valged ülerõivad). Ka venepäraseid jooni levis pea kogu
Lõuna-Eestis (punane puuvillane lõng tikandeis ja sissekootud kirjades, punane
kaaruspael kuubede kaunistuses).
Kõige vastuvõtlikumad uutele moodidele olid
Põhja-Viljandimaa ja Põhja-Tartumaa, kust need levisid lõunapoole. 18. sajandil
hakkas kodunema kahar seelik, algul ühevärviline, hiljem pikitriibuline, mis
sai 19. sajandil üldiseks. Abielunaiste tunnus - tanu - oli Lõuna-Eestis
valgest linasest riidest, kaunistuseks laubale jääv pits ning kuklasse
kinnitatud siidlindid. Uue moena levis 19. sajandi I poolel kerge ülerõivas -
kampsun, 19. sajandi II poolel hakati kandma liistikut (vesti).
Setud olid aja jooksul üle võtnud rea jooni Pihkvamaa venelaste
rõivastuskultuurist (lõiked, punane puuvillane lõng ja sellega sissekootud
kirjad, neidude peaehe vanik, kannata kootud sukad jne). Samas säilis ühisjooni
lõunaeestlastega (kirivöö, puusarätt, naiste pearätt, meeste kübar,
geomeetriline ornament, hõbeehted).
Põhja-Eesti
Põhja-Eesti rahvarõivarühma moodustavad Harjumaa, Järvamaa
ja Virumaa rõivad. See oli üsna ühtlane, ehkki ka siin ilmnes kohalikke
erinevusi. Virumaal püsisid mitmed paikkondlikud erijooned kauem kui lääne
pool. Soome mõjudega paistsid silma rannaalad, vene- ja vadjapäraseid jooni oli
Peipsi põhjarannikul. Moeuuendused kodunesid kõigepealt Tallinna ümbruses. Kogu
Põhja-Eestis, eriti Virumaal, kanti 19. sajandi lõpupoole liibuva piha ja
kahara seelikuosaga kaapotkleiti.
Kõige iseloomulikum Põhja-Eesti naisterõivale oli, et siin
kanti 17. sajandist alates varrukateta särgi peal lühikest pluusi, nn käiseid.
Teiseks Põhja-Eesti rahvarõivaste iseärasuseks on lillkiri
(vt pilti), mida tikiti madalpistes nii käistele kui tanudele.
Kolmandaks omapäraseks jooneks on 19. sajandi alguses naiste
peakattena üldiseks saanud pottmüts.
Põhja-Eestis kodunesid esimesena ja levisid siit mujalegi
mitmed uuema moega seotud nähtused - meestel põlvpükstest ja vatist koosnev
ülikond, naistel pikitriibuline seelik, potisinine värv villastel rõivastel.
Lääne-Eesti
Lääne-Eesti rahvarõivarühma kuuluvad Läänemaa ja Pärnumaa
kihelkonnad. Iseloomulikud on lambapruunid ja -mustad ülerõivad. Pärnumaal olid
pruunid ka meeste ülikonnad, mille omapäraks olid vasknööpidest hõlmakaunistused.
Pikitriibuline seelik kodunes Lääne-Eestis 19. sajandi alguseks, omapäraseks
võib pidada neolõnga sissekudumist ning sissepressitud seelikuvolte. Alates 19.
sajandi keskpaigast hakati kandma ka põikitriibulisi ja ruudulisi seelikuid, eriti
rohkesti Läänemaal, kus neid kooti punasel põhjal mitmesugustes
ruudukombinatsioonides. 20. sajandi algul hakati mõnes kihelkonnas (Lihula,
Kirbla) seelikule tikkima madalpistes õiemotiive. Üldse kandsid Lääne-Eesti
naised rahvarõivaseelikuid kaua, igapäevarõivana 20. sajandi keskpaigani.
Nagu Lõuna-Eestis, nii kanti ka Lääne-Eestis pikkade
varrukatega särki. Naiste uuem rõivaese, kampsun, oli levinud terves
Lääne-Eestis, seevastu liistik ainult põhja- ja keskosas. Lääne-Eesti
naiserõivastusele oli iseloomulik kolmnurkseks kokku murtud õlarätik.
Omapärased olid Lääne-Eesti naiste peakatted. Siin oli suuri
erinevusi kihelkondade vahel, lõunaosas kanti eriilmelisi tanusid, põhjapool
pott- ja kabimütse.
Omaette rühma moodustavad Kihnu rõivad. Siin kandsid naised
varrukateta särki ning sellel käiseid. Rõivamood arenes aeglaselt, 19. sajandil
oli üldine ühevärviline sissepressitud voltidega seelik, 19. sajandi II poolest
hakkas levima ka pikitriibuline seelik. Moodi läksid sitsrätid, -põlled ja
-jakid. Kihnu naised pole praegugi loobunud oma kohalikust rõivamoest, eriti
hinnatud on triibulised kördid, sitsjakid ja -rätid.
Saared
Kolme suurema saare - Saaremaa, Hiiumaa ja Muhu rõivastus
kujunes Mandri-Eestiga võrreldes mitmeti erilaadseks. Naiste ülikonnale olid iseloomulikud
kurrutatud (kuumade leibade abil plisseetaoliselt volti pressitud) seelikud.
Varasemad ühevärvilised seelikud kujunesid 19. sajandi I poolel Saaremaal ja
Muhus põikitriibulisteks. Hiljem tulid moodi pikitriibulised seelikud. Põlle
kandsid saartel ka täiskasvanud neiud ja see oligi eeskätt piduliku ülikonna
osa.
Hiiumaal kandsid naised käiseid, Saaremaal aga pikkade
varrukatega särke ja liistikuid. Varem kanti käiseid ka Muhus, kuid 19.
sajandil olid need veel vaid pruudi- ja noorikurõivastuses. Ülerõivad ja meeste
ülikonnad olid lambapruunid või -mustad ning Sõrves hallid. Potisinine värv
saartel märkimisväärselt ei levinud.
Omapärased olid naiste peakatted - lõua alt mähitavad
linikud, papi või vitsarao abil toestatult vormis hoitud tanud, talvemütsid,
Saaremaal ka silmkoes tuttmütsid. Erinevusi oli ka jalatsites. 19. sajandil
kanti kingi, nende kõrval ka riidest pealsete ning tõrvatud taldadega pätte,
Muhus pastlaid.
No comments:
Post a Comment